YTread Logo
YTread Logo

Can 4 Guys Beat A Blindfolded Chess Master? The Try Guys: 4 Vs. 1

Can 4 Guys Beat A Blindfolded Chess Master?  The Try Guys: 4 Vs. 1
- This is probably the most intense Try

Guys

video we have ever done. - So you're a

chess

master

, do you think you could

beat

any of us at

chess

? - I do. - Not that your cocky but you think you could

beat

all of us at

chess

at the same time? - I think I could. - What about

blindfolded

? (laughing) - There's only one way to find out. (dramatic music) - What, what? - He is going down starting now! - How is he gonna do it, how is he? So he's really just gonna remember everything with a blindfold on? That's crazy! - You better check yourself before I mate myself, hmm. Can four regular

guys

beat

a

master

in their own craft? - All it takes is for one of us to win. - Oh, wow. - This is Try

Guys

4 VS 1. - Today, the Try

Guys

are taking on a

chess

master

. - What's up, my name is Kurt Schneider. I make music on YouTube but I am also a

chess

master

. - Oo. -

Master

? - Whoa, a

chess

master

? We're playing against Kurt Hugo Schneider. He is a musician, he's a YouTuber and a college friend of mine. - Do you have any songs about

chess

? - I don't, in fact I'm not even aware of any songs about

chess

. - But he also, apparently, is a

chess

master

, which is crazy. One of those hidden talents you don't know about. Just like how Keith has two dicks. (chuckling) - How do you get the title of

master

? - So

chess

, there's a rating system and basically if you win you gain rating points, if you lose, you lose rating points. And

master

it's basically just 2200...
can 4 guys beat a blindfolded chess master the try guys 4 vs 1
rating points, then-- - You're over 2200 in rating? - I don't know if that's impressive or not, I assume it is. - I might be the Try Guy that has played the most

chess

, I'm a casual

chess

player. In elementary school, I went to a

chess

camp. But I've never played in an actual tournament game. Keith has won a

chess

tournament. - You're looking at the Carthage Elementary School sixth grade

chess

champion right here and that's about when I stopped playing

chess

. I think I got like $10 bucks to Pizza Hut, pretty dope. I think Pizza Hut was the prize for everything in elementary school. - I started playing

chess

in first grade in New York public schools, they teach you in class, it was really fun as a kid. I'm definitely not the worst at this game, so my goal today is to not be the first person out. - I don't play chest. (laughing) I said chest. How do you play

chess

? - Well-- - Eugene said I've never played

chess

in like a competitive game where there's a winner and a loser. And I'm like, that's

chess

. - I know the basics. I learned at the very least what each piece does and how it moves. The horse heads, the building, the little knobby top, the Jesus top. - Basically, the goal is to get the opponent's king. If you attack the opponent's king, that's called check. And if you attack the opponent's king and there's no way that they can get out of it, that's checkmate, that's game over. - The only thing...
can 4 guys beat a blindfolded chess master the try guys 4 vs 1
that is stupid about

chess

is you never actually take the king. Sometimes in movies for dramatic effect, you see somebody like knocking over a king piece but you never actually do that, you just capture him, you don't kill him. (frustrated sighing) That's why I like wizard

chess

. - You wanna talk us through, what are those little pieces all do? - So the pawn's a little different from other pieces because it captures differently than it moves. You have to take by moving diagonally. If a pawn hasn't moved yet, it can go up two squares and otherwise, it can always move up one square. - I've always loved the pawn, it just feels so good to take an important piece with a pawn. - The rook just moves in a straight line. - Okay. - Horizontally or vertically, it can move as far as you want until it hits another piece. - My favorite piece has always been the rook. 'Cause he's like a fun, little tower. - The bishop is similar in that they can move as far as they want but only diagonally. - My favorite piece is the knight, they're strong, they're tricky, very much like myself. - The knights can move two in one direction and then one in another. - Just drawing big Ls all over the place. - Yeah. - Big Ls get you the W. - They're the only piece that can hop over other pieces. - My favorite

chess

piece, for reason other than the name, is the queen, obviously! - The queen's the most powerful piece. Queen can go in any direction for as far as you...
can 4 guys beat a blindfolded chess master the try guys 4 vs 1
want. The king is like the queen that can only move one square at a time. - It's just classic, the queen does all the work, the king takes all the credit. - Yeah. - Such a patriarchal game. (laughing) Do you think four of us working together at the same time can

beat

one

chess

master

? - Honestly, I don't think so. - Okay. (laughing) - But, so I'm gonna play all four of you, at the same time, while I'm

blindfolded

. (laughing) Now, the way that's gonna work is I'm gonna tell you where I move and you'll tell me where you move. So you'll notice that the boards have these little numbers and letters. So I can say, oh, pawn to E4, and that would be this move. - How many possible moves are there? - I think I read somewhere there's like more possible

chess

games than there are atoms in the universe. - You are confident enough that you can keep track of all of this in your mind? Four amateurs, one expert, in the battle of the wits. - I just don't think you could

beat

us. I don't care if he's a

chess

master

, I was a

chess

master

. (chuckling) According to Tennessee public school. And if we

beat

you, I want you to sing a song about

chess

. It can only, it doesn't have to be very long. - All right. - You know, a few stanzas. - And if we lose, Keith will sing a song about

chess

. - Deal. - He'll go from person to person, each making moves, and remembering the entire board while

blindfolded

. Uh, I like, holy moly. - Also, we're gonna...
dress like we're in the Matrix. That's fun. (dramatic music) - Shall we begin? - Well, let's get started. - Yeah. - Also, while you're

blindfolded

, I'm gonna rob your wallet 'cause I'm dressed for it. (laughing) - You look like Steve Jobs' hipster son. - Oh, nice. - Yeah, who does magic. (suspenseful magical music) - Everybody, ready. (sighing) - I'm nervous. - I just go, right? - Yeah. - Okay, pawn to A4. - All right, pawn to E5. - Oh, shit. - I think I actually stand to do the best today just because I'm the only one with a track record of doing great. - Uh, shit. One of my sacrificial lambs to E4. - I'll also play pawn to E5. - Oh fuck. I'd be surprised if we won, he's played over, what, 2,000 something games in his life? I don't think I've done anything more than 2,000 times in my life. Well, (chuckling) one thing. - Pawn to E4. - I'll play, pawn to E6. - Shit, you're changing it. I tend to panic when things aren't going my way and so I don't wanna just be panicking on the defense, I wanna have a plan and stick to it. The only problem is I don't have a plan. - Uh, uh, knight to F3. - Mm, knight to F6. - I don't know if I'm gonna

beat

Kurt today but I feel like I'm the best chance we've got. - Pawn takes pawn. - Yeah. - He, he, he. - You do? - He got you. - He got you. - I have the first casualty in the war. - Knobby, knobby head's the bishop, right? This is the bishop,...
knobby head? Uh, knobby head bishop to D3. - There are a couple special rules, like one is castling. If everything is out of the way from in between your king and your rook, then your king can move two square over and the rook hops over two to that side. - Boom! Castling is a TV show. - Yeah. - Really? Starting Nathan Fillion. - Yeah. - That's Castle. - Knight to H3. - Uh, I'll just castle. King to G8 and rook to F8. - Oh fuck, can I Nathan Fillion, too? Can I castle this shit? - You can Nathan Fillion! - Oo-oo, Nathan Fillion, to ABC. (laughing) - Oh, you can't do that. - Yeah, can't move. - Oh, I can't move them? - My bishop. - You'd be in check. - My bishop on C5 is attacking G1. - Oh, you can't do it. You can't Nathan Fillion, dude. - Oh, but if I did that, then he would of

beat

en me, right? - Yeah. - Yeah. - You got canceled by Fox. - Ah! - Got to C5. - Wow, he knew that in his brain. A pawn to 4A. - Bishop on C8 takes knight on H3. (playful music) - What? (laughing) Holy mother of fucking God, Jesus Christ in heaven. How the fuck did he do that? - Pawn to A3, what now, bitch. (laughing) - Bishop to C5. - You sound like a serial killer. - Queen to A5, check. - Oh-oh. - What? - Oh shit, the first check. - Shit. Oh shit. - All ready? - Oh boy. - Ned! - Ned, you're our fuckin'-- - You got this man, keep your head in the game. - You're our first draft pick, Ned. - You got this, man. - Hmm, let's go with the good ole'...
fashion pawn to D4. - Oh, that's a good move. Pawn takes pawn. - Can my pawn move over something, the first move? - You could take my bishop with your pawn on G2. - How does he know that? - But-- - You could take the first hit against him. - Oh yeah, yeah. - That might be what he wants you to do. - Oh, and I'm just thinking about Nathan Fillion. - Eugene, I would advise you to take the bishop. - Fuckin' Protestants win, 'cause killing your bishop is what I'm about to do. (laughing) Is that terminology

chess

players use? Sorry, pope. - Woo, first blood

guys

, we are turning the tide. - Ah, yeah! - He's going down starting know. - All right-- - Keep that on your side. - Queen to H4, check. It's mate next move on that board. - Oo. (shocked gasping) (laughing) - No matter where you move with the king, queen to F2 is my next move, it's gonna be checkmate. - Eugene aside, who is doing the worst right now? - I think, Zach, both you and Ned are doing not great. Honestly, Keith is doing the best. Keith isn't down any material. - I am a

chess

champion, so, it makes sense. - Sixth grade. - Sixth grade! - But you never lose the first time you ride a bike. (laughing) - That's right, it's the old phrase. - Tell me about the balance of offense and defense. - Like if you have the edge and tempo, like if your pieces are out, usually you kinda wanna force the pace a little bit. Like, you might wanna be the one to attack. - All this defense is fun but...
I'm playing offense. I'm going bishop to B5. - Check - Check! - All right. - He said it, you said it first, that's less cool. (laughing) Took my moment. - I gotta makes something happen here, I'm gonna take your knight on F6 with my bishop. - Good move. - Nice, good move, dude. - Pawn takes bishop. - We just lost two bishops. - But you always have to be mindful of your king safety in

chess

. You know, you lose your king, you lose the game. - Well, I know I'm dead, but hear me out. (laughing) What if, 'cause the king can't move, right, 'cause he's in check? - You can, in fact, you have to move your king. - Now what if, like, the queen and the king kinda get it on? (laughing) - Have another pawn baby. - And then the knight gets in a little bit on the back and then Nathan Fillion watches from the side. (laughing) Does that change anything? I'll move the king forward to E2 just because running into a suicide-- - Charge down the board, fearlessly-- - Yeah, running into death, towards death, face first. - I will play queen to F2. So queen to F2 is checkmate. - Yeah, so she-- - Because it's defended by the bishop. - Mm-hmm. - And he can't escape to D1 or D3 'cause it's unfortunately blocked by a ton of pieces. So, yeah, that is sadly checking mate. (dramatic music) - Okay. - So sorry to see you go. - I'm dead, I'm out! First one out. - Fuck! - Big surprise. - How many turns has it been? - 13. (surprised gasping) - You...
just know that? - Wait, so how many moves can you see ahead? - It kinda depends on the position. - I'm gonna do knight to B3. - Nice, that's the best move. (laughing) - Good job, son. - One position you might look at might have similar patterns to other positions that you've seen before. So you kinda rely on intuition and just like-- - Like be good at playing

chess

. - I suppose. - I don't know much about

chess

but I know enough to know that there's some real carnage about to happen. (chuckling) (exciting dramatic music) - Bishop on D4 takes knight on E5. Bishop takes pawn on G3. Your rook takes pawn on G3. - Pawn to B4, as in before I met you, I thought I was kinda decent at this game. - I'm gonna put my queen on E2. - I think you're gonna lose your queen next move. - Oh, cocks. - The bishop takes knight on C3. - Yeah it does. - Bishop takes bishop, queen takes queen. - Yeah, no shit. - I'll castle, Nathan Fillion. - Yeah, I coined something. - Yeah, I know. - Queen takes queen, C6. - Yas queen! - Rook takes queen. - Oh no queen. (laughing) - Oh, he's gonna mate with you next move. - Yeah. - Dude! - Rook to F1. - Queen takes F1. - Checkmate. - Oof. - Really makes you wish you didn't drop out of Apple school. Should of followed in your footsteps with your father. (chuckling) Made some iPhones, instead of opening that art gallery on a submarine. (laughing) 'Cause you look like a nautical artist. Is there a real game happening with...
Ned? - Yeah, I think there is. - Oh my God. - He's technically winning. Wow. - Yeah, hmm, I missed that, it was very nice move. - Wait, he did something that you didn't see coming. - Yes. - You missed it. - Maybe he just didn't something that he didn't think Ned would see. - He is

blindfolded

. (chuckling) - Queen to C6, I guess. - I guess? - I guess. - Okay, Kurt, now I know you could put me in checkmate but what if I offered a peace treaty between our kingdoms. You're a king, you're a wise king, right, you don't want unnecessary blood on your hands. I'm gonna let you do whatever you want, I'm gonna move my king to A1, totally reclusive, far away, no threat to anyone. And what would you like to do? - It's a tempting offer but I think I'll play queen to A2, checkmate. - Okay, dang. So, that means we have-- - So hey, can we watch her die? - Yeah. - Watch them die. - Please I, I just want to love you. I can't even see you. (shocked gasping) (laughing) - Wasted. - And then there was one, Ned versus Kurt. It's a Yale off. - Yale off! - Bishop to B4. - Whoa! (laughing) - Pawn to B6. - Oh fuck, he never moved that pawn at all. - They both have a rook, they both have a bishop, Ned has the pawn advantage. Oh my God, oh my God. - Pawn to H5. - Yes, Ned! - What do you call a resale

chess

store? - What? - A pawn shop. - Nice. - What do you call thinking while playing

chess

? - I don't know, what? - Pawn-tificating. - Ha-ha! - Hey,...
you see that Clark Gabble

chess

movie? Pawn with the Wind? (chuckling) - Ah, they're getting worse as we keep going. - Bishop to E3, check. - King to B1. - This is where we put ultra dramatic music, right? To build the tension. Kurt versus Ned, head to head, pawn to pawn, king to king. - The ultimate Yale off. - Bishop to H6. (dramatic music) - Pawn to G4. - Good move, dang. - At this point, Kurt, do you think taking off the blindfold would make a difference? - No, not really. - Now he's focused on one game. - I'm so sorry. - Pawn to F6. - Bishop to B6. - Oh, fuck! I know what he's doing. - Okay, rook to D4. - Oh! - What is it, what happens, what's happening? - Now he put it in a situation. - Rook takes rook, D4. - Yeah, pawn takes rook. - I hate to see him take church. - Everybody rookless. - Really looks like a rookie now. (mimicking laughing) - Nice. - Wow! - Wait, The Rookie, another Nathan Fillion Show. - God, I wish Nathan Fillion's watching this. - King to D6. - Oo-oo king's on the run. - I think it will be a draw. (gasping) - How do you, how do you officially get into, we didn't even think to ask you that. What causes a draw, how do we know? - Well, he can just see you in his mind's eye. - Um, there's a few ways but, I mean... - Mm-hmm. - It is. - Mm-hmm. - So would you accept a draw? - Sure, it's drawn, sure. (gasping) - Ah! (celebratory cheering) - Yes, yes! (celebratory music) Oh my goodness! -

Guys

, game! - Dude, you...
play well. - Good game, thank you. - You played well. - Thank you, wow! Wow I tied, the most exciting score in

chess

! Oh, wow. I just tied a

chess

master

. He was

blindfolded

and playing three other games at the same time but pretty cool! - Kurt, that was unbelievable to watch. - Well, thank you so much but I'm actually frustrated with myself. You played F4 here and then we went like this. And you played here and then I played here. - What the fuck, why are we being so casual? You literally just recounted an entire game from memory. Do all

chess

master

s have like, recall like that? - Um, yeah actually, probably. - Jesus Christ, - Yeah. - I did not know that. (chuckling) He essentially proved that he was what a modern day X-Man looks like. - You're probably already in a bad position by the third move. - I'm gonna go ahead and say, by the third move? - Yeah. - He really bated me a lot, he was a

master

bater. - You actually played quite impressively. - Thank you. (chuckling) - Nothing you could say would make Ned happier right now. (laughing) This is the greatest moment of his life. (laughing) - Wow, wow! - This has been Try

Guys

4 VS 1. Who are we gonna take on next? I hope it's Nathan Fillion. (thoughtful rock music) ♪ It was a crazy knight ♪ ♪ We made some rookie mistakes ♪ ♪ Pawning all of our valuable players ♪ ♪ In any case ♪ ♪ Tried so hard ♪ ♪ To move across the board ♪ ♪ But we saw no pawns transform ♪ ♪ And now we're all...
forlorn ♪ ♪ I lost the

chess

game ♪ ♪ But at least Ned tied ♪ (chuckling)